Werken volgens plan

De opdrachten uit het boek pak je op een methodische manier aan. Je werkt volgens een plan. Zo werk je ook in de beroepspraktijk. Soms staat bij de opdracht een stappenplan. Als er geen stappenplan staat wordt van jou verwacht dat je dit zelf maakt. Bij het vak Methodische Vaardigheden heb je geleerd hoe je dat doet. We vatten deze informatie hier nog eens kort samen.

Fasen

Het proces van methodisch handelen bestaat uit verschillende fasen. In dit boek houden we de indeling aan zoals die in Traject Welzijn; Methodische vaardigheden, methodisch werken (Benedictus R., H. Bemelmans, NijghVersluys, Baarn, 1999) staat beschreven. De fasen en stappen die je neemt zien er als volgt uit:
Fase 1 De voorbereiding
Stap 1 De beginsituatie beschrijven
Stap 2 Doelen formuleren
Stap 3 Een plan maken
Fase 2 uitvoering van het plan
Stap 4 Uitvoeren
Fase 3 evaluatie van de activiteit
Stap 5 Evalueren

De fasen in methodisch werken vormen een cirkel. Na de laatste stap, evalueren, begin je weer van voor af aan.

    Traject Onderwijsassistent